Juho Sinisiä ja muunkin värisiä ajatuksia

Sähköistetään liikenne ja viherretään sähkö

Suomessa on Euroopan vanhin autokanta. Syynä tähän lie autoilun ja auton hankinnan kova verotus. Tänä hiilitietoisuuden aikana hiilijalanjälkeä tulisi ajatella elämän eri osa-alueiden kantilta, ja yksi näistä on liikenne. Jos sähköntuotantomme olisi vielä mahdollisimman ekologista – ideaalitilanteessa ydinvoimaa uusiutuvien tuella – niin sähköistämällä liikenteen leikkaisimme hiilidioksidipäästöjä reilusti.

 

Autokannan uudistaminen tulisi toteuttaa sähköistäminen mielessä. Ehdottaisin, että esimerkiksi sähkö- ja hybridiautojen hankinnalta poistettaisiin ALV siirtymäajaksi. Näin uudet sähköautot tulisivat hinnoiltaan useampien ihmisten saataville. Sähköautojen latausverkostoa tulisi myös kehittää, ja mm. taloyhtiöiden tulisi sijoittaa autopaikkojen yhteyteen sijoitettaviin latauspisteisiin.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (10 kommenttia)

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala

"sähköistämällä liikenteen leikkaisimme hiilidioksidipäästöjä reilusti."

Kuinka paljon on tämä "reilusti"? Jotain 2%?

"taloyhtiöiden tulisi sijoittaa autopaikkojen yhteyteen sijoitettaviin latauspisteisiin."

Ja tämän ilon maksaja on?

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

"Vuonna 2016 kotimaan liikenteen hiilidioksidipäästöt olivat noin 12,3 miljoonaa tonnia, josta tieliikenteen osuus oli 11,2 milj. tonnia (93,8 %).

Tieliikenteen hiilidioksidipäästöt jakautuivat vuonna 2016 siten, että henkilöautoliikenteen osuus oli 55,4 prosenttia."

Sanoo motiva.

Oletetaan siis, että henkilöautoliikenteen päästöt ovat 0.554 x 11.2 Mt = 6.2 miljoonaa tonnia - karkea taso noin 1/10 Suomen päästöistä. Se, miten paljon päästöt pienenisivät jos siirryttäisiin kokonaan sähköautoihin, onkin jo vähän vaikeampi arvata. Ehkä muutaman miljoonan tonnin.

Laskelmassa ei ole huomioitu sitä, että autoihin ja infraan pitäisi investoida kymmeniä miljardeja euroja. Niiden tienaaminen taas tuottaa merkittävästi enemmän päästöjä, kuin mitä autoilla säästetään.

Tietenkin sana on vapaa: plokisti voi esittää keinon millä työmuurahaiset tienaavat autoihin vaadittavat, esimerkiksi 60 miljardia ilman co2-päästöjä. Varmasti kiinnostaisi monia.

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala

"miten paljon päästöt pienenisivät jos siirryttäisiin kokonaan sähköautoihin, onkin jo vähän vaikeampi arvata. Ehkä muutaman miljoonan tonnin."

Jotensakin noin siis se itse liikenne.

Toistaiseksi sähköautojen valmistaminen tuottaa enemmän päästöjä kuin polttoaineella kulkevien valmistaminen. Se unohtuu yleensä kaikilta autojen sähköistämisestä haaveilevilta.

Ja lisäksi pitäisi tuottaa se tarvittava lisäsähkö, eli n. 10% enemmän kuin nyt. Voisihan sitä sähköä tietysti tuottaa sillä säästyneellä polttoaineella, mutta silloin ei ne CO2 päästöt vähene lainkaan ;)

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

"Jos sähköntuotantomme olisi vielä mahdollisimman ekologista..."

Sähköntuotantomme on noi 80-prosenttisesti co2-vapaata ja Okiluodon valmistuttua luku menee yli 90:n. Mikä sitten on mahdollista mutta Suomi on aivan maailman etulinjassa tuossa.

Alvin poistolla uudet autot eivät edelleenkään tule useimpien ihmisten saataville. Kunhan annetaan verovapaus keski- ja hyvätuloisille arvaapa keiden kustannuksella?

Syy miksi autokanta on vanhaa on, että useimmilla ei ole panna pariakymmentätonnia uuteen autoon.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Köyhille voitaisiin tarjota vaihtoehto, jolla saavutetaan sama lopputulos. Nyt sijoittamalla 20 000 euroa enemmän autoon voit pienentää co2-päästöjä noin yhden tonnin vuodessa (60 g/km, 16500 km vuodessa).
Köyhä voisi tehdä saman sijoittamalla 20 euroa yhden tonnin co2-päästökauppaan. Tai jos käteistä rahaa ei löydy, niin vaikkapa lisätä metsän kasvua yhdellä biomassan kuutiometrillä.
Ilmakehän kannalta vaikutus on sama, mutta ehkä on varminta kysyä myös valtiovarainministerin mielipidettä. Siellähän on - LVM:n ohella, maailman terävin kärki ilmastotutkimuksen alalla.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Valtamerilaivat jotka kuskaa tavaraa Aasiasta länsimaihin tuottavat päästöjä moninkertaisesti verrattuna maailman kaikkiin autoihin.

Käyttäjän puppek kuva
Tuomas Karhunen

Helsinki-Vantaan lentokenttä jäisi parin sähköisen pienkoneen käytettäväksi.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Juho Eeva, jos minulla on vanha saastuttava auto ja ajelen sillä jonkun verran vuosittain seuraavat kymmenkunta vuotta, niin se tietysti kuluttaa polttaoainetta ja saastuttaa jotain.

Laskepa Juho, jos minä romutan sen ja ostan uuden vähäpäästöisen auton vanhan tilalle, niin mikä on kokonaisvaikutus huomioiden tietysti uuden autoan valmistaminen, sen teräs ja kaikki muut aineosat.

Jos et esitä laskelmia, sinun puheesi voivat olla pahasti vääriä ja harhaanjohtavia. Tee taulukkolaskennalla ohjelma, johon jokainen voi sijoittaa haluamansa muuttujat. Jokainen näkee heti kokonaistilanteen päästöjen kannalta.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Olisi myös hyvä osoittaa sähköautojen satoja kiloja painavien akkujen valmistamisen tarvitsemat raaka-aineet ja resurssit.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset